Torskerognssalat (fra 6 mdr.)

Fingermadsideer (fra 6 mdr.)

fingermad1

Det er meget forskelligt hvornår man som forældre er klar til at give “rigtig” mad til sit barn. Eller hvornår barnet er klar.

Nogle sværger til BLW-metoden (Baby-Led-Weaning). Her begynder man allerede fra omkring 6 måneder, når babyen kan sidde og samle mad op selv, med at introducere faste fødeelementer. Teorien er, at dette får barnet til selv at evne og have lyst til at spise rigtig mad.

Andre giver grød og mos så lang tid som muligt og oplever at deres barn ikke har lyst til alt for grove teksturer.

Og så er der dem, som vælger at kombinere de to. Give både mos og grød og samtidig tilbyde fingermad til babyen ved siden af.

Inspiration til fingermad kan dog være svært at finde.

Jeg har derfor samlet lidt inspiration til netop det.

 

fingermad1

Kogte ærter: De frosne ærter skal blot overhældes med kogende vand og ligge heri i 3 minutter, så er der serveret. Du kan eventuelt supplere med en ærtemos ved siden af.

Frittata: Er bløde i konsistensen, nemme at samle op og samtidig fyldt med grøntsager. Find opskriften her.

Vindruer: Er gode som øvelse af pincetgrebet. Husk at de skal være stenfri og skal være skåret over i halve (på den lange led), så de ikke så nemt smutter eller sætter sig fast i halsen.

Dampet eller kogt broccoli: 4-5 minutter i en gryde og så har du en super snack til dit barn. De kan eventuelt vendes med lidt olie og hvidløg på en pande, hvis du ønsker lidt yderligere smag.

fingermad2

Havregrødspandekagerne: Er fiberfyldte, nemme for den lille at spise og samle op. Opskriften findes her.

Mango: Skåret i stænger, så den lille kan have en i hver hånd.

Cherrytomater: Skåret ud i både.

Kogte kartofler (almindelige eller søde): Som er kogt tilpas længe, så de kan mases med gummerne. Dejligt mættende og fyldt med fibre. Tilmed gode at putte på en gaffel, når dette skal øves.

fingermad

Stegt aubergine: Dette viste sig at være en vinder herhjemme. Stegt i lidt olie eller smør i ca. 5 minutter på hver side og kun tilført en smule salt og peber.

Peberfrugt: Har sammen med agurkestænger været uundværlige herhjemme, imens min yngste fik tænder.

Rugbrød med avocado: Jeg laver ikke stykkerne større end en en-krone. De er gode til at øve pincet-grebet og senere virkelig gode til gaffel-træning. Husk at rugbrødet skal være uden kerner. Du kan også servere rugbrødet med torskerognssalat eller leverpostej eller måske noget helt fjerde.

Kyllingefrikadeller: En nem måde at sørge for at barnet får nok kød og dermed jern. Opskriften kan ses her.

fingermad3

Banan: Kan enten serveres som små skiver eller som som et lille stykke banan. Lad eventuelt noget af skrællen sidde på, så den er lettere for barnet at holde fast i.

Blåbær: Ligesom vindruerne er de gode til at øve pincet-grebet. Kan eventuelt serveres skåret i halve.

Kogte gulerødder: Husk at koge gulerødderne rigeligt, så barnet ikke får besvær med at tygge dem – selv uden tænder.

Majs: Søde og en god øvelse for barnet. Optagelsen af næringen er bedst hvis de er kogt, men dem fra dåse kan også bruges. Giv dog ikke for mange, da de kan give bøvl med maven.

fingermad4

Kogt pasta: Altid en vinder herhjemme. Nemme at få op i hånden og gnaske sig igennem. Brug fuldkornspasta, da det mætter bedre.

Æg: Kogte æg skåret i små stykker eller serveret som røræg. Eller har du en rest af en æggepandekage, så er den også god at give.

Pandekager: Måske dem med sød kartoffel og appelsin? Eller andre små lækre pandekager, som er lette for den lille at gumle sig igennem og samtidig mætter.

Kiwi: Skåret i små stykker er dette en super dejlig lille dessert. Pære og æble kan selvfølgelig også altid bruges.

Der er selvfølgelig mange andre muligheder. Pointen er at gøre det sjovt og tilbyde så varieret mad som muligt. Hold det afslappet, hold øje med dit barn undervejs og suppler eventuelt med mos eller grød, hvis du ikke følger BLW-metoden, eller er nervøs for at din baby ikke får tilstrækkelig næring.

 

8 kommentarer

  • Kathrine-Mai Sønnichsen Villesen

    Vi er lige begyndt på BLW, vores datter er lige blevet 6 mdr.

    Hun er meget interesseret i maden vi giver hende og tager alt op og kommer det også i munden men det er kun MEGET LIDT hun rent faktisk spiser og får ned i maven. Hvor længe må det være sådan, jeg ved jo godt at hun lige skal lære det, men hun skal jo også have jernholdigkost, så hvor længe må det være sådan her, hvor hun ammes fuldt og kun indtager meget lidt rigtig mad?

    Tak for en lækker blog! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Majbritt

      Tak for din kommentar. Der er forskellige holdninger til BLW. Folk som kun ernærer deres barn ved BLW ville nok mene, at du skal blive ved med at introducere din datter for mad, og at hun med tiden vil blive bedre og bedre og dermed indtage det, som hun naturligt har behov for.
      Jeg har kun anvendt det i kombination med mos, da jeg personligt selv føler, at de netop får opfyldt deres ernæringsmæssige behov bedre på denne måde. Hvis du er nervøs for, hvorvidt hun bliver dækket med bl.a. jernholdigt mad, så ville jeg enten supplerer med mos indeholdende netop dette, eller give hende små stykker torskerogn eller æg at sidde med og håbe på, at det kommer ned.
      Held og lykke med det 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sarah

    Super inspiration til fingermad, jeg døjer dog med usikkerheden i at give mit barn al det! Jeg tør simpelthen ikke. Kan simpelthen ikke slippe kontrollen og slappe af i det. Jeg kan min førstehjælp, men hvordan kan jeg ellers gøre det sjovt, sikkert og afslappet? Har du nogle gode råd her?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Majbritt

      Kære Sarah,
      Det forstår jeg virkelig godt. Jeg havde selv svært ved at hvile i det, da min førstefødte skulle igang med nye fødevarer og grovere fingermadder. Jeg ville personligt starte stille og roligt, så du ikke føler, at dine egne grænser overskrides og så både du og dit barn får tillid til processen. Med tiden skal det jo nok komme, så små skridt, ville mit råd være. Måske små skridt i form af blødt bondebrød uden skorper med smør på, bananstykker og havregrødspandekager. Ting som ikke kan sætte sig fast og som I bare kan styrke motorikken med og øve jer med.
      Håber det lykkes 🙂
      God dag.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pauline

    Dejligt med inspiration. Tusind tak for det!
    Bliver dog lidt skræmt over at du kun skriver at vindruer gerne må være skåret over i halve. De skal skæres over og så på den lange led. En dreng mistede livet i foråret på at spise vindruer 😔 tænkte det er super vigtig information at få videregive.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Majbritt

      Kære Pouline,
      Tak for din besked. Jeg har opdateret opslaget. Nogle ting tænker man selv som logiske, men du har helt ret, at det skal skrives korrekt.
      Rigtig god dag 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Signe & Saga

    Hej Majbritt,
    Hvor er det bare dejligt med så fin og enkel inspiration, og så mange forskellige eksempler på mad. Glæder mig til at komme i gang – tak:)
    Varme hilsner!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Majbritt

      Hej Signe.
      Tusind tak for skøn hilsen 🙂 Dejligt at det kan bruges.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Torskerognssalat (fra 6 mdr.)