Morgenmadsmuffins med og uden gluten (fra 6 mdr.)

morgenmadsmuffins1 Indrømmet. De fleste morgener står morgenmaden herhjemme på havregrød med æblesnask på toppen. Det er mættende. Nemt at lave. Og børnene elsker det. Jeg kan tilmed lave en stor nok portion til, at jeg også kan få havregrødspandekager til senere brug, når aftensmaden - ifølge ungerne - er for længe om at blive sat på bordet. Life-saver! Jeg hader dog opvasken efterfølgende. Lige så vel som jeg savner et alternativ på de morgener, hvor tiden er knap. Derfor opstod tanken om en morgenmadsmuffin. Sunde nok til at kunne give med god samvittighed til begge størrelser. Sød nok til at de gider spise den. Nemt nok til at jeg kan lave en stor portion og have som redning på de der morgener. Resultatet blev disse über-lækre og svampede muffins, som selvfølgelig kan fryses ned. Jeg lavede både nogle med havregryn og nogle med mandelmel bare for variationens skyld. Ingredienser:  (6 stk.) 2 dl. finvalset havregryn eller mandelmel (eller halv af hver) 1 tsk. bagepulver 1 tsk. kardemomme 1 tsk. vaniliepulver 1/2 tsk. kanel 2 spsk. olie 2 spsk. honning (til børn over 1 år) eller 4 hakkede dadler (børn under 1 år) 1 groftrevet madæble 2 æg s/m Tilberedning:  Tænd ovnen på 200 grader varmluft. Bland havregryn, bagepulver, kardemomme, vaniliepulver og kanel. Tilsæt de resterende ingredienser. Fyld i muffinsforme og sæt midt i ovnen i 15-20 minutter. morgenmadsmuffins